Carmenin viemää
Viime viikko tuntui olevan itselläni yhtä haipakkaa, minkä jälkeen tuli totaalinen pysähdys pariksi päiväksi. Nyt, viikko ennen joulua, on hyvä muistella, miten otin kiireiden keskellä hengähdystauon kaikesta. Normaalisti tähän aikaan vuodesta olen käynyt joulukonsertissa, mutta nyt halusin jotain erilaista. Lähdinkin ystäväni kanssa Vaasaan kaupunginteatteriin katsomaan Carmen-oopperan avoimia harjoituksia.
Aikoinani asuessani Vaasassa tapanani oli käydä teatterissa melko säännöllisesti. Avoimiin harjoituksiin pääsy on aina mielenkiintoista, siinä ollaan tirkistelykulttuurin äärellä tarjoten samalla jotain lisää normaaliin asiakaskokemukseen genreen vihkiytyneelle harrastajalle. Poikkeuksena edellisiin näkemiini harjoituksiin, Carmen veti jo harjoituksissaan salin lähes täyteen. Enkä ihmettele, lavalla ja tiimissä ylipäätään on taidokkaita tekijöitä. Oopperan nimiroolissa Carmenina esiintyvät vuoroin tunnetut mezzosopraanot Essi Luttinen ja Merja Mäkelä. Muissa keskeisissä rooleissa nähdään Heikki Halinen, Hedvig Paulig, Heikki Kilpeläinen ja Markus Nykänen. Carmenin kapellimestarina taas toimii Jonas Rannila sekä teoksen ohjauksesta vastaa Juulia Tapola.
Itse asiassa harjoituksissa oli virkistävää nähdä juurikin Tapolan liikkuvainen ohjaustyyli. Hän oli mukana kohtauksissa kuin itse eläisi kyseistä tilannetta. Oli myös mielenkiintoista havaita, millä tavalla henkilön ilmaisutapa, elekieli ja laulutyyli vaikuttavat saatavaan tunnelmaan, kun molemmat Carmenin nimiroolinesittäjät treenasivat tietyn kohtauksen esityksestä laulettavien repliikkien ja askelkuvioiden ollessa samat.
Vaikka vielä esitysasut olivatkin puvustamon ompelukoneissa, verevä ja kiihkeä tarina oli hyvin jo aistittavissa. Tarinassa on tunteita, toimintaa ja kohtalokkaita elämänpolkuja. Myös mukaani tullut oopperaan vähemmän vihkiytynyt ystäväni oli vaikuttunut. Hän totesikin avoimien harjoitusten jälkeen esityksen olevan mieletön.
Avoimissa harjoituksissa oli käsittelyssä toinen näytös nelinäytöksellisestä teoksesta. Työryhmälle tämä oli vasta kymmenes harjoituskerta yhdessä, mutta työ oli hyvällä mallilla. Lähinnä harjoituksissa mietittiin joitain askelmerkkejä ja henkilöiden paikkoja sekä asentoja. Lavalla oli myös paljon ihmisiä, sillä mukana olivat esittäjien lisäksi muun muassa Vaasan Oopperan kuoro. Muuta ottamani kuva harjoituksista löytyy instagram-profiilistani @kiharapilvenaltaofficial.
Harjoituksen kokeminen oli niin inspiroiva ja innostava, joten hankin lipun jo tammikuun esitykseen. Tämä hieno teos tulee ensi-iltaan 10. tammikuuta, eli heti arjen alettua vuoden alussa, eikä näytöksiäkään ole kuin kolmetoista! Tällä hetkellä on vielä mahdollista ostaa lippu tarjoushintaan, kun nyt sitä myydään viisi euroa halvempaan hintaan. Eikä huolta, vaikka esityksessä lauletaan ranskaksikin, tekstitys toimii lavan yläpuolella. Lippu Carmeniin on aivan oiva joululahjakin!
Carmenin libreton ovat kirjoittaneet Prosper Mériméen novellin pohjalta Henri Meilhac ja Ludovic Halévy. Carmen kertoo intohimoisesta ja modernista naisesta, joka pyrkii kohti vapautta. Don Jose rakastuu vahvaan ja vaaralliseen Carmeniin, mutta vapaan naisen tunteet eivät ole kahlittavissa. Kun kuuluisa toreadori Escamillo saapuu Sevillaan, ja Carmen jättää Don Josén, on kolmiodraama käsillä. Kuitenkaan mustasukkainen Don Jose ei suostu luopumaan rakkaudestaan. Carmenissa taistellaan ja juonitaan vapauden puolesta, sillä henkilöille se on kaikkein tärkeintä.
Carmen on monen eri tahon yhteisprojekti: Vaasan kaupunginteatteri tuottaa oopperan yhteistyössä Vaasan kaupunginorkesterin kanssa. Mukana yhteistyössä ovat myös Vaasan Oopperan kuoro, Vaasan Oopperayhdistys, Kuula-opiston lapsikuoro, Centria-ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia.