Julkaistavien tekstien tekemisestä
Useat ovat kysyneet, mitä työpäivieni aikana oikeastaan teen. Tällä hetkellä selkeästi eniten työaikaani vievät erilaisten isompien viestinnällisten tekstien tekemiset. Työni on siis laatia tänään tekstejä, mitä luet huomenna. Kun kiireinen kesä on hyvässä vauhdissa, on oiva aika pohtia viestintää yleisellä tasolla, mitkä kaikki seikat esimerkiksi tiedotteiden tekemisiin vaikuttavat.
Vaikka monet toisin usein luulevatkin, tekstin työstäminen vie aikaa. Tänä kesänä tekstilajeihini kuuluvat pääsääntöisesti tiedotteet sekä erilaiset ja erikokoiset uutiskirjeet. Tekstin laatiminen koostuu muun muassa käytettävien sanojen pohdinnasta, ilmaisun selkeyttämisestä ja tekstin kappaleiden järjestyksen tarkasta harkinnasta.
Kiireessä aina ei voi yltää hyviin suorituksiin, väsyneenä vielä vähemmän. Olen tarkkaakin tarkempi, mutta inhimillisiä virheitä tapahtuu. Saatan huomioida esimerkiksi kirjoitusvirheen juuri, kun tiedote on lähtenyt maailmalle. Silloin manaan itseni alimpaan maakuoppaan. Viime viikolla sain huomata, miten tapahtuma-aikaiset minimaaliset yöunet ja viikolla pitkiksi venyneet työpäivät vaikuttivat negatiivisesti tekstinlaatuun. Kriittinen minäni nostaa helposti päätään.
Otan viestinnälliset tehtävät tosissani, sillä julkaistut tekstit ovat omalta osaltaan muokkaamassa tapahtuman imagoa.
Rutiinillinen teksti sisältää asioita vain yleisellä tasolla. Siinä ei oikeasti ole ”lihaa luiden ympärillä”. Rutiinillisesti tehty teksti, joka muodostuu vain pakollisista osioista, ei mene pinnan alle. Juuri tuo pinnan alle meneminen, oikea kerronta, herättää kiinnostuksen. Tiedotteiden kohdalla tämä saattaa yhtenä osa-alueena vaikuttaa päätyykö asia median kerrottavaksi vai ei.
Omasta kokemuksestani monista eri projekteista ja työtehtävistä voin todeta, että viestintää on huomattavasti helpompi hoitaa, kun on kaikki mahdollinen tieto viestittävästä asiasta. Esimerkiksi, missä vaiheessa tuotantopuoli on kutakin asiakasviestintään vaikuttavaa osa-aluetta hoitamassa. Näin viestintätiimi voi suunnitella, mitä missäkin vaiheessa voi ja kannattaa informoida. Kun viestintäpuolella on kaikki oleellinen tieto, on sen helpompi tarkistaa, että asiakkaille annetut tiedot ovat oikein, esimerkiksi mainoksessa tai kotisivuilla.
Tiedonantoasioissa johdon on luotettava täysin viestintään. Siihen, että oikea tieto lähtee oikeaan aikaan. Jos luottamusta johdon ja viestinnän välillä ei ole, tämä vaikuttaa negatiivisesti viestintään ja viestinnän laatuun. Mitä enemmän johto on yhteydessä viestintätiimiin, sitä parempaa viestintä on. Tällöin viestintäpuolelle annettu informaatio on ollut selkeää ja tullut tarpeeksi ajoissa.
Unelmoin läppärittömästä päivästä, sillä silloin voisin tarjota aivoilleni vapaapäivän. Se olisi kuin pieni uimahetki kiireellisen päivän lomaan – tuuletusta ja virkistystä. Tämä kesä ei sitä todennäköisemmin tuo. Eilen sunnuntaina tein tiedotetta tälle aamulle. Onnekseni kirjoittaminen on osa minun ilmaisutapaani, ja rakastan tekstien tekemistä. Parasta on myös huomata, että olen kehittynyt tässä upeassa työssä.
Tämä kesä on nyt yhtä päivää ja kirjoittamista. Läppärin kanssa olen naimisissa. Mutta onneksi kirjoittavan käden ja ajattelevien aivojen yhteistyö toimii, eikä sammaloidu.